Riksantikvaren og Statens vegvesen ønsker å skape økt bevissthet om gater og plassers betydning. Dette ønsker vi å gjøre ved å invitere til en nasjonal dugnad for å heve kvaliteten ved noen av nasjonens viktige fellesområder. Vi ønsker å se på hvilken rolle disse gatene og plassene kan få i en fremtidig byutvikling, utformet med miljøvennlig omtanke. Riksantikvaren arbeider aktivt med historiske bymiljøer, og Statens vegvesen utvikler transportsystemene i samarbeid med lokale myndigheter og andre statlige etater. Begge etatene setter i sitt arbeid fokus på byenes behov og kvalitet i bymiljøets utforming. Vi kan bidra til å bygge opp under lokal stolthet og lokalt engasjement, fra fylkeskommuner og kommuner, foreninger og lag og hele lokalbefolkningen. Sammen kan vi gi byenes viktige offentlige rom den brukbarhet og verdighet som deres historiske betydning kan tilsi.
Kristiansund; byen med de fire landa. Engang en stolt klippfiskeksportør, nå en voksende petroleumsby. En røff kystby da, en røff kystby nå. En by med utfordringer, men også med et stort potensiale.
Studenter ved landskapsarkitektur og by- og
regionalplanlegging har våren 2014, gjennom kurset LAA325 ved NMBU, jobbet med
gateløsninger i Kristiansund. Her har de sett på utfordringer i sentrum av byen
og infartsåren; Riksveg 70. Som et bakteppe for de prosjektene som ble
produsert, var målet fra Nasjonal Transportplan (NTP) 2014 - 2023, som sier at
«Regjeringen har som mål at veksten i persontransport i storbyområdene skal
taes med kollektivtransport, sykkel og gange» og et mål fra Kommunedelplanen at
«...Kristiansund skal videreutvikles som et attraktivt og fremtidsrettet
regionsentrum ned et pulserende folkeliv.»
Med dette som forutsetning har det blitt utarbeidet to
planprogram og seks forskjellige prosjekter, som er forskjellige i geografisk
plassering og tematikk. Kurset, «LAA325 Planlegging og utforming av gater og
plasser», er et samarbeid mellom NMBU, Riksantikvaren, Statens Vegvesen og
Kristiansund kommune.
Emneansvarlig var Einar Lillebye fra Statens Vegvesen og
NMBU, veiledere var Ola Bettum fra NMBU, Ingunn B. Amundsen fra Riksantikvaren
og NMBU og Odd Arild Bugge fra Kristiansund kommune. Læringsutbytte studentene
skulle sitte igjen med var innsikt i ulike politiske og faglige visjoner, med
henhold til planlegging og utforming av gater knyttet til bærekraftbegrepet,
overordnede, funksjonelle og fysiske premisser for planlegging og utforming og
gater, ulike metodikker og verktøy innen gateplanlegging og prinsipper for
arkitektonisk utforming av gater.
I tillegg
til de to overordnede målene har ulike planer vært relevante for studentenes
arbeid:
•
FoU-prosjekt «Våre gater og plasser»,
Riksantikvaren
•
Bypakken, Kristiansund kommune og Statens
Vegvesen
•
Ny sentrumsplan, Kristiansund kommune
•
KVU-light, Statens Vegvesen
•
Hovedplan for sykkel
•
Áncora (en visjon for byrom)
Kurset var en tredelt prosess. Den første delen var en
registrerings- og analysedel hvor studentene arbeidet i to «team», team A og B.
Disse teamene jobbet med henholdsvis Kristiansund sentrum og Løkkemyra. Målet
for disse to gruppene var å utarbeide et planforslag for Kristiansund. Disse
planprogrammene skulle redegjøre for dagens situasjon med analyser og hvilke
utfordringer Kristiansund har for å nå målene som er satt.
Team A jobbet med analysearbeid på Løkkemyra, med fokus på
sykkel- og fotgjengermuligheter, og hvor lett tilgjengelig sentrum av
Kristiansund er for myke trafikanter. Her ble det også utarbeidet en
stedsanalyse.
Team B jobbet med analysearbeidet i sentrum av Kristiansund,
hvor de jobbet med tema som identitet, helhetsverdier, nettverk og bevegelse,
byrom og opphold, bebyggelse og byutvikling, og framtidsprosjekter.
Til denne delen fulgte et ukeslangt opphold i Kristiansund,
hvor studentene jobbet i Folkets hus. Her ble det arrangert workshops med flere
interessenter, i tillegg til foredrag på Rådhuset, befaringer i området,
intervjuer og mye idemyldring. Det har for alle gruppene vært viktig å
registrere mest mulig av lokalbefolkningens ønsker for byen sin.
Vel tilbake på Ås ble studentgruppen delt i mindre grupper
og konseptfasen ble sparket i gang. Arbeidet med konseptene ledet frem til den
tredje fasen; detaljeringsfasen. Oppgavene som det ble jobbet med av hver
gruppe ble valgt litt etter eget, og litt etter kommunens ønske. Hver gruppe
sto fritt til å definere tematikk innenfor rammene av kurset.
Kursets
teoridel er bygget rundt tre seminarer med følgende temaer:
1.
Overordnede planforutsetninger/ lokal planstatus
2.
Utformingspremisser/ planleggingsmetodikk
3.
Prosjektering/ planprosesser.
KORT OM DE SEKS PROSJEKTENE:
A.
«Sykle for livet; en sykkelstrategi for
Kristiansund» tar for seg tilrettelegging for sykling på Nordlandet av
Kristiansund og inn til sentrum, med hovedvekt på pendlere fra Nordlandet og
Frei.
B.
«Kongens plass og Kaibakken i Kristiansund, En
mulighetsstudie» tar for seg bykvalitet i Kristiansund sentrum med fokus på
Kongens plass og det nye Kulturhuset.
C.
«Prinsipp- og utforming av Vågen» arbeider med
vågen fra Smia i sentrum til Milnbrygga på Gomalandet. Her er det lagt inn en
promenade med forskjellige aktiviteter langs veien.
D.
«Fortettingsstrategi for Kristiansund sentrum»
ser på fortettings muligheter i Kristiansund sentrum.
E.
«Havnebyen Kristiansund» er et prosjekt med
fokus på Devoldholmen i sentrum.
F.
«Tilgjengelige Kristiansund» tar for seg
kollektivtrafi kk i Kristiansund og muligheter for forbedring av dette.
Disse prosjektene har blitt til gjennom forelesninger med
aktuelle aktører innen gate- og veiplanlegging, workshops i Kristiansund med flere
interessenter, befaringer, registreringer, modellstudier og veiledning. Kurset
strakte seg fra slutten av januar til begynnelsen av juni, og hadde Ulf
Tellefsen fra Drammen Kommune som ekstern sensor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar